Note:
This paper is provided here to make the information within publicly
available. It was given as an introduction to the following article: Dalgaard, Kasper: "Duel på magi
og mirakler i antikkens Rom
” in Bibliana 2012:2, Bibelselskabet, København
Dæmonologi for
begyndere
- dæmoner og mirakler i
Petersakterne og Salomons Testamente
I forbindelse med et arrangement i sidste uge fortalte en vis
professor mig at min hjerne "fungerer sjovt." Forhåbentligt var det
sagt med et glimt i øjet, men det er nok noget om udsagnet hvilket samtidigt er
årsagen til at sjove eller skæve tekster tiltrækker mig.
I denne omgang har jeg haft mulighed
for at beskæftige mig med ikke blot én men to tekster der mildt sagt indeholder
mange skæve indslag. Disse er Petersakterne og Salomons Testamente.
Petersakterne kan I læse meget mere om i det nye nummer af Bibliana hvor min
artikel netop handler om dette skrifts meget udtalte kritik af magi – altså
brug af en magt der stammer fra dæmoner, modsat mirakler der kommer fra Gud.
I dette lille foredrag vil jeg
derimod primært fokusere på at beskrive det nogenlunde samtidige skrift,
Salomons Testamente.
Udover en gennemgang og beskrivelse
af dette underholdende og forholdsvis ukendte skrift vil jeg argumentere for at
der er flere sammenhænge mellem disse to tilsyneladende forskellige skrifter,
end man umiddelbart skulle tro. Sammenhænge der beror på blandt andet et ens
syn på hvorledes sex og magi er den sikre vej til fortabelse.
Desuden er begge tekster resultatet
af en videredigtning der kombinerer to ting der fascinerede dengang som nu; de
bibelske helte-figurer og hele den magisk-dæmoniske verden.
Petersakterne er kort fortalt en
beretning fra det andet århundrede der fortæller om hvorledes troldmanden Simon
Mageren, dukker op i Rom og volder problemer. Ved hjælp af sine imponerende
magiske evner får han næsten alle i den nyetablerede menighed til at forlade
kristendommen.
Heldigvis ankommer Peter, hidkaldt af
menigheden og et syn sendt fra Jesus, og de to, der første gang mødtes i
Apostlenes Gerninger, påbegynder nu anden runde af deres kamp – en kamp mellem
dæmonernes magi og Guds mirakler.
Simon anvender magi der kun kan gøre
ondt; frembringe illusioner, dræbe og ødelægge. Peters magt kommer derimod fra
hans bønner til Gud, hvis resultater spænder over at kunne genoplive røgede
sardiner så de lystigt svømmer rundt igen, til at kunne styrte Simon ned fra
dennes flyvetur henover Roms himmel, men kun så han brækker benet tre steder og
ikke direkte dør af faldet.
Salomons Testament er en nogenlunde
samtidig kristen bearbejdning af ældre jødiske traditioner. Skriftet er en
længere fascinerende og eventyrlig folkefortælling om Salomons eventyr udi
magiens verden og hvorledes dette fører til hans fald fra Guds nåde.
Vi hører om hvorledes Salomon byggede
det første tempel i Jerusalem ved hjælp af dæmoner, og derigennem får vi også
en enestående beskrivelse af alverdens mærkværdige engle og dæmoner.
Testamentets fortælling sættes i gang
ved at den dreng som Salomon elskede bliver mere og mere afkræftet for hver
gang de mødes. Adspurgt fortæller drengen at det skyldes natlige besøg af en
dæmon der suger hans livsstyrke ud gennem hans højre tommelfinger.
Bestyrtet, trygler Salomon Gud om
hjælp, og svaret kommer prompte i form af ærkeenglen Michael der medbringer en
magisk ring. Michael forklarer Salomon at ”med denne ring skal du betvinge alle
dæmoner, både kvindelige og mandlige, og med deres hjælp skal du bygge
Jerusalems tempel når du bærer dette Guds segl.”
Denne ring giver Salomon magten til
at påkalde dæmoner og afkræve dem svar. Han får dermed ikke selve magten over
dem men mulighed for at få de informationer der giver magt over dæmonerne.
Salomon spilder ikke tiden og
påkalder straks dæmoner alle ved den samme fremgangsmåde: han adspørger dæmonen
om dens navn, hvilken funktion dæmonen har, samt hvilken engel der har magt
over den pågældende dæmon.
De store gerninger udført af
dæmonerne under Salomons kontrol gør at konger fra hele verdenen strømmer til
og donerer gaver til byggeriet, heriblandt "hekse"-dronningen af
Sheeba, der især forbløffes da en mægtig vind-dæmon placerer den store
hjørnesten i templet (som en opfyldelse af Ps 118:22).
Som i alle eventyr forbliver alt dog
ikke godt – den snedige dæmon Abezezhibou, den samme der hjalp Iannes og
Iambres mod Moses samt forhærdede Faraoens hjerte, overtaler Salomon til at
sætte en søjle højt på himlen som et vidnesbyrd om alt hvad Salomon har udført.
Denne gerning, der blot forherliger
Salomon, og ikke Gud, er samtidig begyndelsen på enden for Salomon. Kort efter
beretter teksten at han, drevet af kødelige lyster, rejser hele verdenen rundt
og finder kvinder til sit harem. Læseren af Testamentet ved på nuværende
tidspunkt at sådanne kødelige lyster må betyde at Salomon er kommet under
dæmonernes kontrol og at faldet derfor må være nært forestående.
Og ganske rigtigt, Salomon forelsker
sig vildt og inderligt i en Shummanæisk kvinde – for Salomon ”elskede denne
pige – for hun var struttende af figur og jeg var sanseløs på grund af hende.”
Der er bare det lille problem at denne yppige pige er skøge i et tempel for
Raphan og Moloch. Præsterne kræver derfor at Salomon falder på knæ for guderne.
Salomon nægter, men så sker det frygtelige at pigen nægte at gå i seng med
Salomon. Salomon indvilliger derfor straks i at ofre fem græshopper til de to
guder.
Som en konsekvens af denne
idoldyrkelse forlader Guds visdom straks Salomon og han, der før betvang
dæmonerne, bygger nu templer til dem og bliver dermed latterliggjort af de
selvsamme dæmoner.
Det er i denne situation at Salomon,
bevist om sit fald, skriver sit testamente for i sin fortabelse dog at kunne
hjælpe senere generation i denne verden, gennem sit kendskab til dæmonernes
betvingelse.
Så langt så godt om handlingen i
Salomons Testamente – Nu skal vi kigge lidt nærmere på disse dæmoner der gennem
deres korrumperende indflydelse kunne føre selv den vise Salomon til
fortabelse. Det er nemlig ét af de charmerende elementer ved dette skrift at
det indeholder en særdeles rig dæmonologi. Et par dæmonbeskrivelser som
eksempler på dette:
Den tommelfingersuttende dæmon Ornias
der satte gang i hele miseren, og som viser sig at have en udtalt svaghed for
unge drenge. Adspurgt, forklarer han at han har englen Ouriel som modstander,
og ved englens navn og ringens magt forviser Salomon Ornias til stenbruddet
hvor han skal hugge alle stenene til templet.
Den næste dæmon der fremkaldes er
ingen ringere end Beelzeboul, der som fyrste eller konge over alle de urene
ånder tvinges til at frembringe disse for Salomon, én efter én. Beelzeboul selv
er ansvarlig for eksistensen af krige gennem sin manipulation med verdenens
fyrster.
Da Salomon er lidt af en liderbuks i
fortællingen, er noget af det første han gerne vil se en smuk kvindelig dæmon.
Beelzeboul frembringer Onoskelias, en smuk kvinde, dog skæmmet af et par
gevaldige æselben. Hun leder rejsende mænd i ulykke ved fuldmånens lys (især
honning-farvede mænd). Efter at have kigget lidt på hende sætter Salomon hende
til at spinde hampereb til byggeriet.
Salomon beder Beelzeboul om at sætte
sig ved hans side og forklare ham om dæmonernes verden. Som en mærkværdig form
for tyde-engle-dæmon, forklarer Beelzeboul at han er én af de sidste af de
engle der faldt fra himlen. Før faldet var han den øverste blandt englene men
nu regerer han over hele jorden og alle dæmoner.
De øvrige urene ånder er resultatet
af den uhellige forbindelse mellem de faldne engle og mennesker. Således
forklarer dæmonen Asmodeus stolt at skønt han er født af en kvinde er han søn
af en ærkeengel mens Lix Tetrax er søn af Beelzeboul. Andre er skabt på langt
mere mærkelige måder, der mere minder om "gnostiske" traditioner.
Blandt andet hedder det om den lækre
Onoskelias at hun er en ånd som er blevet gjort til et legeme ved at ”der lød
en uventet stemme som kaldes ekkoets stemme fra den sorte himmel, som genlød i
materien”.
Derudover får vi en række praktiske
informationer om disse dæmoner; f.eks at næsten alle dæmoner frygter jern og
vand. Og da Salomon demonstrerer at man ikke behøver følge Geneve-konventionen
når man har med dæmoner at gøre, benytte han sig af deres svagheder til at
torturere dem; den noget flabede Asmodæus bindes således med jernlænker,
omringes af vand og under hans næse afbrændes der kontinuerligt den fiskelever
der er hans svaghed.
Mens den almægtige Gud residerer i
den højeste himmel, og derfra udsender sine engle bor dæmoner alle vegne, fra
mørke huler til stjernerne, og fra deres forskellige områder skaber de sygdom
og splid, moralsk fordærv og ulykker. De tiltrækker tilbedere gennem deres
udseende og evner, og belønner med rigdom og befrielse fra smerte som det
passer dem.
Som Asmodæus forklarer skal Salomon
dog nyde den midlertidige magt han ved ringen har fået over dæmonerne for
”denne situation er forbigående. Vi er nu i din magt til at blive tortureret;
derefter vil vi igen sprede os blandt menneskeheden hvorved vi igen vil blive
tilbedt som guder fordi mennesker vil glemme englenes navne, de engle som har
magt over os.”
Efter at have læst en sådan tekst
stiller man sig uundgåeligt spørgsmålet om hvad dog meningen med alt det var.
Og der er tilsyneladende en mening med galskaben.
Som Salomon fortæller, har han
nedskrevet sit testamente netop for at fremtidige generationer skal have viden
om dæmoner, deres gerninger samt englenes navne og deres hjælp. Og dengang som
nu er Viden magt.
I både Testamentet og Petersakternes
verdenssyn er dæmoner en realitet. De har en oprindelse, et navn, en funktion,
men det afgørende er at der er måder at besværge og bortsende selv de værste
dæmoner.
Hele menneskets liv og alle dets
problem forklares gennem dæmoners eksistens – fra hvorfor man får hovedpine,
til hvorfor politikere altid er korrupte – samt at dette udføres med Guds fulde
kendskab.
Skrifterne fremviser et interessant
religiøst verdenssyn hvori ondskaben er reel og håndgribeligt eksisterende,
tolereret af Gud, men altid underlagt selvsamme Gud. Altså ikke en absolut
dualisme, hvor der er tvivl om hvem der bestemmer men en begrænset version hvor
ondskaben, med Guds samtykke, eksisterer.
Og formålet med skrifter som
Testamentet er netop at videregive hvorledes et almindeligt dødeligt menneske
kan forbedre sine chancer for at overleve i denne verden. Gennem den korrekte
viden om dæmonernes navne og svagheder.
Den bedste måde at beskrive skriftets
genre er derfor som MAGISKE MANUAL; en håndbog i hvordan man betvinger
dæmonerne, selv uden ringen. Magiske Manualer er tekster der indeholder hvad
man kunne kalde magisk teologi. Tekster der sætter ældre magiske materialer og
traditioner ind i en mere systematisk teoretisk og narrativ rammefortælling. De
forklarer og tydeliggør et verdenssyn hvori magiens eksistens, anvendelse og
risiko er forklarede og sættet ind et større system. Resultatet bliver
dæmonologiske håndbøger der både fortæller hvorledes man anvender magi men også
at man derved uundgåeligt fortabes derved.
Testamentets tydeligste bevis på
dette er en længere sektion hvor 36 dæmoner remses op og der forklares
hvorledes de kan uskadeliggøres; altid ved at kende navnet samt at gøre en
fysisk ting; f.eks. betvinges Lix Tetrax ved at man spytter på jorden og ved
navnet på dens englemodstander binder dæmonen til denne smule vand.
Og det der fortælles er hvorledes
dette kan gøres uden adgang til Salomons magiske ring, en fremgangsmåde der er
i tråd med ringens egne egenskaber. Den betvinger ikke som sådan dæmonerne men
giver derimod dens ejer muligheden for at få de informationer, navne og
svagheder, der skal til for sidenhen at kunne betvinge dæmoner.
Det der dog også er vigtigt at
understrege er at magi altid fører til fald. Under alle omstændigheder skal
enhver brug af magi kombineres med bønner, mange bønner, til Gud – Salomon
beder i begyndelsen kontinuerligt til Gud. Derved understreges at Salomons magt
er en gave der konstant beror på en ubrudt forbindelse til Gud. Straks Salomon
glemmer dette forlader Guds herlighed ham og han ender i dæmonernes kløer.
Det samme kommer til udtryk i
Petersakterne og kampen mellem magi og mirakler. I denne kamp er begge former
for magtanvendelse effektiv, men da skriftet, ligeledes er skrevet ud fra en
begrænset dualisme, er udfaldet aldrig i tvivl. Når Gud involverer sig er den
magt han sender langt stærkere end dæmonernes magi. Petersakterne og
Testamentet giver således begge udtryk for et sammenligneligt syn på verdenens
indretning, magi og dæmoners eksistens og virke.
Begge skrifter er udtryk for at
mennesket er svagt – selv de største personligheder, præster og konger falder
nemt – og dets eneste værn mod dæmonerne er kontinuerlige bønner til Gud, og da
dette ofte ikke virker, må mennesket gribe til mere esoterisk viden om
dæmonernes navne og deres engle modsætninger.
Men at anvende dæmonologi, og dermed
magi er ensbetydende med at falde fra Guds nåde. I Testamentet er dæmonologi
ok, så længe det tjener Guds formål, men i begge tekster er det tydeligt at
denne viden kun kan føre til fald. Først da ringen er forsvundet mere og mere
fra fortællingen og Salomon anvender sin magt over dæmonerne til egen status
går det galt – han er trådt fra den smalle sti og gået fra en gudstro
dæmonanvendelse over til en ugudelig brug af magi. Både Simon og Salomon er
skyldige i at anvende magien til personligt fokus og dermed er de begge dømt
til fortabelse.
Begge tekster er således vigtige
fordi de giver et indblik i hvorledes magiens realitet blev opfattet i en
tidlig tid, menneskets grundvilkår var at være underlagt disse magter og deres
plager, i et spinkelt håb om at Gud svarer på bønnerne. Desuden har de begge
den vigtige advarsel at alle forsøg på at bruge magi og betvinge dæmoner er
dømt til at ende i fortabelse.
I en ikke-absolut dualisme sker alt
på Guds ordre, og selvom mennesket pines og plages bør det ikke selv gribe til
magien for at redde sig. Dog giver begge tekster, og især Testamentet, som de
magiske manualer de også er, læseren netop den nødvendige viden der kan frelse
et barn fra at dø og lignende begivenheder der kan gøre et menneske desperat
nok til at risikere fortabelse.
Så mens moralen fra begge skrifter
fortæller at sex, magi (og rockmusik), fører til evig fortabelse så er det
måske også lige præcist det der gør livet muligt at udholde når ens elskede
trues af slemme tommelfingersuttende dæmoner.
Comments
Post a Comment