Skip to main content

Petersakterne: Duel på magi og mirakler i antikkens Rom



Note: This article is provided here to make the information within publicly available. Should you require data for a footnote, then it was originally published as: Dalgaard, Kasper:
 Duel på magi og mirakler i antikkens Rom,” in Bibliana 2012:2, Bibelselskabet, København, 30-35



Apostlenes Gerninger genskrevet:

Duel på magi og mirakler i antikkens Rom


Hvad har en genoplivet røget sild, en talende hund og en guddommeligt udført knoglebrækning på himlen højt over Rom til fælles? Og hvilke teologiske formål tjener så særprægede mirakler?
Af Kasper Dalgaard
Cand. theol., ph.d.-stipendiat ved København Universitet
Petersakterne fra det sene andet århundrede handler om en gladiatorkamp mellem Peter og Simon. I rollerne som troens forkæmper og Satans frister tørner de to sammen i en lang, mere og mere fantastisk kamp mellem Satans magi og Guds mirakler. I Petersakterne indgyder en perlerække af mirakuløse og magiske undere både forundring og forvirring.
Historien om denne drabelige kamp er baseret på beretningen om Peter og Simons første møde i Apostlenes Gerninger (8,5-25). Her vil den karismatiske troldmand Simon og hans tilhængere have del i magten bag de store mirakler som de ser de kristne udføre. Simon lader sig derfor døbe, men han modtager ikke Helligånden. Det kommer Peter for at råde bod på. Men da Simon forsøger at købe Helligånden for penge (deraf det senere udtryk Simoni), udtaler Peter en række forbandelser over ham. Petersakterne fortsætter historien herfra – skriftet er på sin vis den anden og afgørende kamp mellem disse to figurer.
En talende hund og en død sild
I Petersakterne mødes Peter og Simon igen – denne gang i Rom hvor Simon straks efter sin ankomst fralokker den unge menighed nærved alle dens medlemmer ved at imponere med sine magiske tricks. På opfordring af de få tilbageværende skynder Peter sig til byen for at redde menigheden. To ellers umælende væsner fortæller Simon at hans banemand er ankommet, og at det endelige opgør nu begynder. Først giver Peter en stor hund evnen til at tale. Den opsøger Simon, og med høj røst håner den ham og opfordrer ham til at komme ud og møde Peter i kamp. Simon »gik i stå midt i den tale hvormed han var ved at vildlede dem der stod omkring.« Senere giver Peter et syv måneder gammelt barn en voksen mands stemme. Barnet ydmyger Simon (»du ødelæggelsens værste sæd«) og fortæller ham hvordan den afgørende kamp skal stå i Roms centrum – på Forum Julium så alle Roms indbyggere kan se Simons »fordærvede natur« og rænkespil.
Ind imellem disse undere har Peter udført et af de mærkeligste mirakler beskrevet i alle de apokryfe skrifter. Da nogle frafaldne ønsker et tegn for at vende tilbage til den kristne tro, vender Peter sig om og ser en røget sild i et butiksvindue. Han griber den og kaster den i et svømmebassin hvor den svømmer levende rundt og sågar spiser af brødet de begejstrede tilskuere kaster ned til den. Peters mirakler sætter Simon på plads og vinder de frafaldne kristne tilbage til troen. Dette er en interessant teologisk modsætning til ideen i Jesus’ udsagn om at troen ikke bør komme af at se mirakler.
Den endelige kamp
Efter en længere og underholdende række af overnaturlige indslag (bl.a. bruger Simon magi til at frarøve enker deres guldsmykker) mødes Simon og Peter endelig i kamparenaen. For øjnene af både honoratiores (senatorer, præfekter og embedsmænd) og de lavere sociale klasser skal den endelige kamp nu stå om tilhørernes tro. Hvem er stærkest, magikeren eller mirakelmageren?
Præfekten Agrippa er kampdommer og opstiller de barske regler: Simon skal dræbe en ung mand, og Peter skal genopvække ham. Folket bifalder den morbide kamp og råber at de vil brænde taberen levende. Simon træder nu frem og taler magiske ord i mandens øre så han bliver stum og dør. Da Peter skal til at genopvække manden, afbrydes han af to kvinder der vil have at han opvækker deres nyligt afdøde sønner først. Ved at opfylde deres ønske vinder Peter folkets gunst og udfordrer nu Simon til at genopvække den mand han selv lige har slået ihjel. Simon går da hen til den døde og bøjer sig ned tre gange. For folket ser det ud som om den døde løfter hovedet og åbner øjnene, og de begynder straks at søge efter træ til at brænde Peter på.
Men Peter råber at det kun er magiske tricks, og præfekten Agrippa skubber Simon væk fra manden – det er tydeligt for alle at han endnu er død. I stedet for at snyde genopliver Peter den unge mand ved at røre ved ham og byde ham vende tilbage til livet. Den unge mand rejser sig og går rundt så enhver kan se at han lever. Peter må gentagne gange bede folket om ikke at brænde Simon og minde dem om at kristne skal elske deres fjender og lade dem leve. Denne noble adfærd får de mange tilskuere til at kaste sig ned for Peters fødder og tilbede ham som en gud. Simons magi viser sig at være ude af stand til at bringe nogen tilbage til livet og tjener kun til negative og destruktive formål.
I slutningen af Petersakterne møder Simon møder sit endeligt. Efter gentagne ydmygelser er Simon blevet leet ud af Rom, og han proklamerer da at han endegyldigt vil afsløre Peter og Jesus som bedragere ved at flyve op til Gud og »vende tilbage til sig selv« – som han lidt underfundigt udtrykker sit krav på guddommelighed. En stor skare romere kan næste dag derfor se Simon hæve sig op og svæve over Roms templer og høje.
Peter kan mærke frafaldet genindfinde sig og bønfalder Jesus Kristus om at vise nåde over for sin menighed og lade Simon »falde ned fra oven, forblive kraftesløs, ikke dø, men blive uskadelig og brække benet tre steder.« Det sker virkelig, og efter et sønderknusende fald bliver Simon endog stenet af tilskuerne og møder kort efter sin død; forladt, alene og nu med et amputeret ben.
Magi, mirakler og teologi
Spørgsmålet er nu hvorfor forfatteren til Petersakterne i så høj grad valgte at fokusere på denne kamp mellem Peter og Simon – på kampen mellem mirakler og magi. En mulighed er at Petersakterne blot skulle være en underholdende historie; flere episoder er fuldt ud på højde med både antikke og moderne komedier. Men det er nok mere sandsynligt at vi har at gøre med et teologisk partsindlæg. Et indlæg som behandler det betændte emne om magiens plads i den tidlige kirke. Debatten genfindes i tekster som Apostlenes Gerninger 8,5-25 og 13,4-12.
I en religion hvis tidlige skrifter frembyder et overvældende antal mirakler, vil spørgsmål om forholdet mellem magi og mirakler, mellem magikere og mirakeludøvere, naturligt dukke op. Sådanne spørgsmål er derfor en sag for kirkens teologer. Petersakterne forklarer gentagne gange at magi og magikere hører ind under Satans domæne – deres kræfter kommer fra ham, og derfor kan de ikke tjene et godt formål. Simons magi kan slå ihjel, men den er ude af stand til at gøre døde levende. Hans destruktive magiske tricks tjener kun til at stjæle guld fra enker, forblænde tilskuerne og lokke de kristne til frafald.
Magien karakteriseres som flygtige illusioner der kun kan pervertere de sandt troende, og derfor må Peter som Guds forkæmper for anden gang træde frem og kæmpe mod Simon. Menigheden i Rom er et billede på hele den tidlige kirke. På denne kampplads fremhæver Petersakterne at den der forblændes af magikerens »bling-bling«, træder ud af kirken, hvorimod den der forbliver i menigheden, vil have troens værn mod verdens illusioner. Læseren er ikke i tvivl om hvad der er godt, og hvad der er ondt. Der er ingen gråzoner i Petersakterne: Simon er Satans tjener, den »glubske ulv der opsluger og ødelægger det evige liv«, Dødens Engel. Derimod er Peter Guds tjener og forkæmper og den der kan genopvække, frelse og føre folket tilbage til troen. Hans mirakler, alle udført ved at han påkalder Jesus Kristus, er det modsatte af magi. De er varige og gavnlige.

Her kan du læse mere:
Jørgen L. Christiansen og Helge K. Nielsen: Nytestamentlige Apokryfer, København: Det Danske Bibelselskab, 2002
Jan Bremmer (red.): The Apocryphal Acts of Peter: Magic, Miracles, and Gnosticism, Leuven: Peeters Publishers, 1998

Comments

Popular posts from this blog

Multiple Melchizedeks in the Books of Jeu and Pistis Sophia

Multiple Melchizedeks in the Books of Jeu and Pistis Sophia   Note: This article is provided here to make the information within publicly available. Should you require data for a footnote, then it was originally published as: Dalgaard, Kasper:   “Multiple Melchizedeks in the Gnostic Pistis Sophia and Books of Jeu ,” in Torah Traditions and Ancient Readers in Early Judaism and Christianity, Henoch Journal 38 (Eds. J. Dunne & G. Allen), Morcellian, 54-66 The two 3 rd -century Christian texts the Books of Jeu and the Pistis Sophia are both sterling examples of how later traditions reuse sacred texts and traditions in their compositional techniques. One example, but perhaps the most intriguing, is the manifold Melchizedek-traditions we find harmonized by the redactors of the texts. While these Melchizedek-figures ultimately derive from the Hebrew Bible (Gen 14:18-20; Ps 110:4), their functions in the Books of Jeu and the Pistis Sophia reflect how t

Petersakterne: Dæmonologi for begyndere

Note: This paper is provided here to make the information within publicly available. It was given as an introduction to the following article: Dalgaard, Kasper: " Duel på magi og mirakler i antikkens R om ” in Bibliana 2012:2, Bibelselskabet, København Dæmonologi for begyndere - dæmoner og mirakler i Petersakterne og Salomons Testamente I forbindelse med et arrangement i sidste uge fortalte en vis professor mig at min hjerne "fungerer sjovt." Forhåbentligt var det sagt med et glimt i øjet, men det er nok noget om udsagnet hvilket samtidigt er årsagen til at sjove eller skæve tekster tiltrækker mig. I denne omgang har jeg haft mulighed for at beskæftige mig med ikke blot én men to tekster der mildt sagt indeholder mange skæve indslag. Disse er Petersakterne og Salomons Testamente. Petersakterne kan I læse meget mere om i det nye nummer af Bibliana hvor min artikel netop handler om dette skrifts meget udtalte kritik af magi – altså brug af en mag

Peter and Simon in the Acts of Peter: A Supernatural Fight between Magic and Miracles

Note: This paper is provided here to make the information within publicly available. Should you require data for a footnote, then it was originally given at EABS, Thessaloniki 2011 by Kasper Dalgaard. A full article on the subject has appeared in   Studies on Magic and Divination in the Biblical World , Biblical Intersections 11 (Ed. H. R. Jacobus, A. K, de Hemmer Gudme & P. Guillaume). Gorgias Press, Piscataway, N.J., 169-181 Peter and Simon in the Acts of Peter: A Supernatural Fight between Magic and Miracles   Introduction Including magic and the supernatural seems an almost sure way of writing a blockbuster – the best examples include the Harry Potter and Twilight series. Yet the second century text Acts of Peter remains almost unknown and as far from a blockbuster as possible – even though it treats the reader to a furious and fantastic supernatural combat between the champions of God and Satan – a campaign of battles that would baffle most dedicated