Note: This article is provided here to make the information within publicly available. Should you require data for a footnote, then it was originally published as: Dalgaard, Kasper: 2012, “Vampyrjægeren Jesus,” in Den Store Fortælling. Festskrift til Geert Hallbäck, Anis, Frederiksberg
Vampyrjægeren Jesus
– Jesusfiguren i moderne
populærkultur
I
Geert Hallbäcks imponerende forfatterskab er der én artikel, der stikker en
anelse ud; ”Vampyrer – praktisk og kritisk”.[1] I denne
underholdende tekst (hvoraf den første halvdel er fortalt, som om det var den
ikoniske vampyrjager Abraham van Helsings jagtnotater) gennemgår Hallbäck
vampyrmytens oprindelse og klassiske fremstilling i værker, der spænder fra
Johann Wolfgang von Goethe til Anne Rice. Dog behandler Hallbäck ikke den
interessante kombination af sin interesse for vampyr-historierne særegne
sub-genre med sit professionelle virke som en bibelsk ekseget med en entusiasme
for Bibelens moderne brug. En kombination der også forefindes i de mange
interessante, og ofte foruroligende kombinationer af Jesus med vampyrtemaet,
der de seneste årtier er blomstret op i populærlitteraturen, diverse film samt
på Internettet. Disse bidrag er alle affødt af den klassiske vampyrmyte, som
Hallbäck beskriver, men tager især afsæt i den modernisering af vampyrfiguren,
som for alvor indtrådte med Anne Rices Interview with the Vampire.[2] Temaet
for denne artikel er derfor at undersøge en samling af moderne koblinger af
Jesus-figuren med vampyrmyten, som de optræder i de førnævnte medier, samt at
undersøge hvilke teologiske baggrunde de anvender for deres ofte overraskende
Jesus-figurer.
Vampyrjægeren Jesus
I
2001 blev der lanceret en noget atypisk vampyrfilm, der er blevet beskrevet som
den første og formodentlig eneste
kungfu-lesbisk-horror-wrestling-musical-komedie.[3] Med den
titel, Jesus Christ Vampire Hunter,
som instruktøren Lee G. Demarbre har valgt kan ingen være i tvivl om, hvem
hovedpersonen er og hvad dennes formål er.[4] Ideen
til handlingen bag den sensationelle filmtitel opstod ifølge Ian Driscoll,
manden bag manuskriptet, efter at han havde set musikvideoen til Michael
Jacksons Thriller (en inspirationskilde der skinner tydeligt
igennem i de mange dårligt koreograferede dansenumre). Ideen blev fulgt
til dørs med adskillige måneders gennemlæsning af Det Nye Testamente, før
manuskriptet var færdigt.[5] Kort
fortalt er handlingen i filmen, at Jesus bliver foranlediget til sin genkomst
på jorden af præsten Eustaces bønner. De nærmere detaljer er dog overraskende;
årsagen til Jesus’ genkomst på jorden er, at onde vampyrer har udset sig det
homoseksuelle miljø i nutidens canadiske Ottawa som blodbank. I sognet er
adskillige menighedsmedlemmer, primært unge letpåklædte lesbiske, blevet dræbt og
forvandlet til vampyrer.
Jesus
begynder sit virke i traditionelt galilæisk profetuniform med sandaler og
viltert hår men han bliver hurtigt overtalt af blandt andre filmens Maria-figur
(kaldet Mary Magnum) til at gennemgå en modernisering. Denne resulterer i både
lædertøj og piercinger, hvorefter han er klar til at bekæmpe vampyrtruslen.
Hjulpet af sin trofaste makker, en maskebærende mexicanske bryder med
kunstnernavnet El Santos, angriber Jesus vampyrernes højborg. Desværre
overmandes Guds to gladiatorer midt i det voldsomme kungfu-vampyrslagteri.
Paradoksalt nok udsættes Jesus nu for det endeligt, der traditionelt er
forbeholdt vampyrer; en stav af træ boret gennem hjertet. Resultatet er dog
overraskende – forud for dødens indtræden skinner et strålende lys ud af Jesus’
gennemborede hjerte, og dette guddommelige lys dræber de forsamlede vampyrer.
Selvom
forskellene mellem den traditionelle fortælling og Demarbres film i kraft af
deres overraskende natur er mere tydelige, er de bibelske baggrundsmotiver til
stede, både i figurer og i handling. Filmens handling kan med lidt god vilje
siges at bygge på de synoptiske evangelier; f.eks. er Jesus' endelige død et
offer, der frelser dem, han kom til jorden for. Andre temaer er kendt gennem
teologiens tidlige afkroge, såsom den stærkt sensuelt portrætterede
Maria-figur, der iklædt en rød latexdragt både udfordrer og provokerer. Inden
for filmens eget univers[6] ønsker
manuskriptet at modernisere Jesusfiguren og bibringe den et mere moderne
heroisk aspekt. Dette gøres gennem en samlæsning af Jesus med vampyrfiguren,
den mytologiske figur der om noget er blevet forbundet med nutidens
populærkulturelle monstrøse fiktion.
Som
en særdeles aktiv frelser, klædt i sort læder og med adskillige piercinger,
passer denne genkomne Jesus-figur fremragende ind i de mere seksuelt fikserede
moderne vampyrfremstillingers univers, som kan genfindes i serier såsom True Blood, Vampire Diaries og Twilight-sagaerne.[7] I disse er vampyren gået fra den
gruopvækkende oprindelige figur, der skræmte tilhøreren eller –skueren af
historien,
til at være helten. Helte-vampyren er ofte gennem sin afholdelse fra at indtage
blod, forsøg på at leve en fredelig tilværelse (hvilken ofte trues af andre,
endnu "primitive" vampyrer) og endelig sin skønhed forvandlet til et
moderne sexobjekt, der kan få teenagepiger til at vente længselsfuldt ved deres
vinduer om natten. I Demarbres film er det blot jægeren af vampyren, som er givet
en tilsvarende helterolle – selvom vampyrerne bestemt også fremstilles som
sexobjekter i denne film.
Jesus som vampyr
Hvor
filmen Jesus Christ Vampire Hunter dermed
endnu holder sin moderne genfortolkning af Jesusfiguren på den traditionelt
”gode” side af kampen, er dette ikke tilfældet i en række andre moderne
transfigurationer. Her er Jesus blandt andet forvandlet til vampyren frem for
den frelsende vampyrjæger. Dette er meget vel den logiske konklusion på den
mere positivt og mindre monstrøse vampyrfigur, som er fundet sted over de
seneste årtier, fra Interview with the Vampire og fremefter.
En
sådan positiv proces er der dog ingen tegn på i et af de mest interessante
indslag i genskrivningen af Jesus som vampyr. I Harry Turtledoves novelle
”Under St. Peter’s”[8]
forstyrres den nys indsatte pave Benedikt XVI i sine overvejelser om magtens
sødme af Giuseppe, et medlem af det hemmelige selskab kaldet
Pipistrelle-ordenen. Denne orden beskrives som den ældste af Vatikanets mange
ordener og føres af Turtledove tilbage til kristendommens begyndelse, da den
har ansvaret for ”Peters bagage”. Hvad denne mystiske bagage dækker over, er
det kun ordenens medlemmer samt den siddende pave, der kender til.
Forundret
over begivenhedernes gang følger Benedikt med Giuseppe ind i Skt. Peterskirken.
Inde i den ældste del af denne, på det sted hvor Karl den Store i år 800 blev
kronet som romersk kejser, viser Giuseppe ned til en hemmelig trappe, der fører
dybt ned i mørket. Den ængstelige Benedikt XVI tilrådes blot at fokusere på
beretningen om den sidste nadver for at styrke sine nerver. Efter mange trapper
og døre ankommer de to til den endelige dør. Bag denne gemmer sig “bagagen”, der beskrives således:
”This is the mystery of the Order of the Pipistrelle. Even the Orthodox, even
the Copts, would be jealous if they knew. They have relics of the Son. We have…
the Son.” Benedikt XVI tror umiddelbart, at det drejer sig om de
jordiske rester af Jesus, og at mysteriet dækker over at denne ikke opstod fra
døden. Han finder dog snart ud af, at sandheden er mere kompliceret. Bag døren
står en ung, tynd mand, som Benedikt straks indser, er Jesus. Han fremstår med
friske, men blodløse sår på hænder, fødder, i venstre side samt et på halsen.
Benedikt
skal nu gennemgå det ritual, der fuldbyrder hans indsættelse som pave; gennem
en omvendelse af Nadveren skal hver pave skænke Jesus en portion af deres blod
som en fornyelse af pagten. Ritualet, der indledes med ”maden er klar” på
aramæisk, er blevet gennemført af alle paver siden Peter – og Jesus er grundet
den tidligere paves lange karriere nu ganske sulten efter blod. Giuseppes
hvidløgsånde beskytter dog Benedikt mod den skæbne, der overgik pave Johannes
Paul I, hvis overraskende død efter blot 33 dage forklares ved, at Jesus drak
for dybt af hans blod og derved svækkede ham dødeligt.
I
novellen forklares forløbet, der ledte til, at Jesus nu angiveligt opbevares i
Vatikanets dybeste fangekælder; efter nedtagelsen fra korset blev Jesus bidt af
en af de romerske legionærer. Dette, der blot blev set som endnu en hån af de
øvrige soldater, blev gjort af en vis Dacicus. Ifølge Jesus kom Dacicus fra den
romerske provins Dakien, omtrent nutidens Rumænien og derved det mytologiske
arnested for vampyrmyten. Biddet fra Dacicus forvandlede Jesus til en vampyr,
der efter sin forvandling i kraft af vampyrens sagnomspundne styrke nemt
rullede stenen bort fra graven. I begyndelsen, beskrives det, var fællesskabet
med disciplene som ”genopstanden” problemløst, men sulten efter blod gjorde det
snart nødvendigt for Peter at tage Jesus til fange, og i den tilstand er han
blevet holdt siden hen.
Denne
og lignende genskrivninger af Jesusfiguren som vampyr overholder visse af de
klassiske vampyrparadigmer, mens andre udelades eller forklares som forkerte –
f.eks. kan Jesus i ”Under St. Peter’s” føle en antipati mod hvidløg, mens han
beskriver ideen om at kunne forvandle sig til tåge som forkert. En sådan
selektiv genskrivelsesproces har disse moderne skrifter til fælles med flere af
de skrifter, der ofte kategoriseres som genskrevne bibelske historier. I tråd med at
vampyr-figuren i populærkulturen gennemgik en transformation fra et frådende
monster til et moderne sexikon, åbnedes vejen for denne genskrivning af
Kristus-figuren med vampyr-figuren[kd3] .
Med vampyren transformeret til et moderne
sexikon frem for tidligere tiders frådende monster, er vejen banet for en
kombination af et popkulturelt og religiøst ikon.[c4]
Den teologiske argumentation bag (og ja, der findes en sådan) beror på
beretningen om Jesus’ magnetiske effekt på tilhørere, på det at han overtalte
disciplene til at drikke sit blod, samt på at hans korsfæstelse er årsagen til
vampyrens traditionelle frygt for kors. Samtidig giver denne fortolkning en ny
forståelse af figuren Judas, der nu fremstår som den oprindelige vampyrdræber,
der i samråd med de vise ypperstepræster og romerske myndigheder forsøgte at
sætte en stopper for vampyren Jesus.[9]
Ligeledes
kan flere af de mere besynderlige aspekter ved vampyrmytologien indskrives og
forklares ved en sådan genskrivning; f.eks. passer beretningerne i
Markusevangeliet, hvor Jesus helbreder ved hjælp af sine kropslige væsker
(7,31-35; 8,22-25), fint ind i den moderne idé om, at vampyrens blod kan
helbrede den, der modtager det (f.eks. i True Blood-universet). Hertil
beretningen om Jesus blod, der modtages af disciplene, hvilket passer til
forestillingen om at vampyrer skabes gennem at drikke en anden vampyrs blod. Flere
af skriftstederne i Det Nye Testamente får endvidere helt ny betydninger set
under en Jesus-som-vampyr-fortolkningsvinkel: f.eks. Lukasevangeliet 9:60 ”Lad
de døde begrave de døde”, og Johannesevangeliet 6,53-58:
Jesus
sagde til dem: ’Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis ikke I spiser
Menneskesønnens kød og drikker hans blod, har I ikke liv i jer. Den, der
spiser mit kød og drikker mit blod, har evigt liv, og jeg skal oprejse ham på
den yderste dag. For mit kød er sand mad, og mit blod er sand drik. Den,
der spiser mit kød og drikker mit blod, bliver i mig, og jeg i ham. Ligesom den
levende Fader har udsendt mig, og jeg lever i kraft af Faderen, sådan skal også
den, der spiser mig, leve i kraft af mig. Det brød, som er kommet ned fra
himlen, er ikke sådan som det, fædrene spiste; de døde, men den, der spiser
dette brød, skal leve til evig tid.’
Zombie-Jesus
Et
andet interessant genfortolkningsfænomen er Jesus som zombie, en transformation
som både er foretaget på film samt adskillige internetsites. En zombie er
traditionelt blevet beskrevet som et dødt menneske der rejser sig fra sin grav
og går gennem sit u-døde efterliv i en sult efter menneskekød eller –hjerne.
Årsagen til denne skæbne er oftest en heks’ forbandelser, hvilket viser
figurens rod i det caribiske trossystem, der ofte betegnes som Voodoo. I nyere
tid har især biologiske udbrud af vira eller lignende dog fået skylden – flere
nyere computerspil har sådanne sygdomsfremkaldte zombier som hovedfjenden
(f.eks. den storsælgende Resident Evil-serie).
Filmen
Zombie Jesus![10]
rummer også en handling, der medfører en modernisering af enkelte dele af den
nytestamentlige fortælling. Hovedpersonen Mary Maynard forsøger efter års
adskillelse at blive genforenet med sin fordrukne præstefader. Denne
genforening søger skurken i filmen, Zombie Jesus, at sætte en stopper for af
årsager der aldrig bliver entydigt forklaret i filmen. Mary indser at hun må
søge hjælp hos sin ven Isaac. Denne ven repræsenterer den religiøse indsigt der
er nødvendig i kampen mod den genopstandne Jesus da han er den eneste
tilbageværende jøde i lokalområdet. De to venner får i en forening af kærlighed
og religiøs know-how til sidst endelig stoppet Zombie Jesus fra sit forsøg på
at æde faderen og inficere verdenen med zombier.
Nogenlunde
samtidig med denne films lancering blev der under mottoet ”han døde for dine
synders skyld. Han er kommet tilbage efter din hjerne” skabt en række
internetsites dedikeret til bevisførelsen for at Jesus efter sin død genopstod
som zombie. Argumentationen er, at drevet af sin udødelige kærlighed til
mennesket, vendte Jesus tilbage. Dog som zombie, hvilket resulterede i
disciplenes overraskelse, da han i stedet for at tilbyde frelse åd sine
tilhængeres hjerner (som der står på en af internetkildesiderne).[11] Dette
under kampråbet: ”Vend den anden kind til, så jeg kan spise resten af din
hjerne.” Bevægelsen bag internetmytologiseringen af Zombie-Jesus ihukommer de
skrækkelige begivenheder ved Jesus’ opstandelse hvert år ved Zombie-Påske
festlighederne.
Selv
en genskrivning så ekstrem, og mildest talt fjollet, som den om Zombie-Jesus
indeholder dog en teologisk tematik som de kreative kræfter bag har lagt til
grund for deres genfortolkning.[12] Hele
tankegangen beror på udsagn som Apostlenes Gerninger 2,24: ”for han kunne
umuligt holdes fast af døden” og den tidligere citerede tekst fra
Johannesevangeliet 6,53-58. Dette er især tydeligt, hvis man nærmere analyserer
den bøn eller salme, som anvendes under Zombie-Påsken.[13] I denne
indgår i forhold til det Nye Testamente tekstfaktuelle korrekte elementer,
såsom den tunge sten der rulles for graven (Mark 16,3-4), samt en forklaring på
kvindernes frygt ved Jesus' grav (”the women are screaming, then running away”)
såvel som på hvorfor Markusevangeliet slutter så brat, idet ”Poor Mary and
Martha are gnawed where they lay” og dermed ikke får viderebragt budskabet om,
hvad de så ved den ikke-så-tomme grav (Mark 16,6-8).
Overnaturlige
genskrivninger
Disse
genskrivninger udgør et interessant paradigmeskift fra den overnaturlige Jesus
som helten, der dræber vampyrerne, til Jesus der har fået pådraget sig
vampyrrollen, til den endelige internet-ficering af Jesus som zombie. Denne
harmonisering af teologi og populærkulturens mytologi i et alternativ
fortælleunivers[14]
indebærer visse steder en amalgamation af et religiøst ikon med et sex-ikon
sandsynligvis forårsaget af fælles elementer såsom det prægnante fokus på blod
som et billede på liv i både de bibelske fortællinger og i vampyrmyten,[15] og i
andre tilfælde en mere vanskelig definerbar slutfigur. Selvom flere af
ophavsmændene garanterer, at de i deres fortolkninger ikke har ønsket at
skandalisere Jesus-figuren, men snarere ønsker at opdatere denne,[16] så kan
ideen om en hjerneædende u-død Jesus ikke anses som andet end latterliggørende[c5]
(eller graverende afhængig af ens standpunkt) [kd6] .
Men
det interessante er det fremherskende ønske i genskrivningerne om at anvende de
bibelske skriftsteder som en art bekræftelse eller autoritetsgivende oprindelse
for deres myter. I en genfortolkning af det fantastiske med det religiøse
forårsager videredigtningens vilde vækst at den overmenneskelige Guds Søn
kombineres med vampyren, det mytologiske overmenneske. Og når man anskuer de
resulterende moderne populærkulturelle idéer, affødt af de ikke-skandaliserende
genskrivninger, er disse ikke så fremmede fra nogle af de mere vidtgående,
eller "centrifugale" genskrivninger,[17] vi
kender til fra de antikke skrifter. Et eksempel herpå er den overraskende
udvikling af Melchizedek-figuren fra den kort beskrevne menneskelige præstekonge
i Genesis 14 til den overnaturlige og himmelske ypperstepræste-ærkeengel, der
optræder i visse af manuskripterne fra Qumran (med 11QMelchizedek som det
bedste eksempel).[18] Eller,
for at blive indenfor traditionen vedrørende genskrivningerne af selve Jesus-figuren,
er beretningen om den unge Jesus' affektdrab på en legekammerat i Thomas' Barndomsevangelium (2-4. årh.)
ligeledes en paradoksal gendigtning, der på sin vis kunne placeres på
udviklingslinjen frem mod den hævnende frelser, der ved hjælp af sine
kungfu-evner og guddommelige indre glød overvinder vampyrhorderne, hvorigennem
Jesus-figuren indlæses en ny relevans for den moderne verdens medieforbrugere.
[1] Hvad Jeg Skrev
(Frederiksberg: Anis 2008), 146-163. Tidligere trykt i Kritisk Forum for
Praktisk Teologi 81 (2000), 59-75.
[2]
Anne Rice, Interview with the Vampire (New York: Alfred A. Knopf 1976)
[3] ”Jesus Christ Movie
Star”, ukendt forfatter, tilgængelig på www.time.com
[4] Jesus Christ Vampire Hunter, instrueret af Lee Gordon Demarbre,
2001; Ottawa, Odessa Filmworks Inc. Filmen kan ses i sin fulde gru på
www.dailymotion.com.
[5] Emily VanBerkum, ”A Cultural Longing for Jesus Christ Vampire
Hunter”, 26, tilgængelig på www.saeculumjournal.com
[6] Et univers, der er karakteriseret
ved det noget forvrøvlede motto: The
first Testament says ”an eye for an eye.” The second Testament says “love thy neighbor.” The third Testament says
“kick ass!”
[7] True Blood er en amerikansk
tv-serie (2008-), der bygger på Charlene Harris’ bogserie Southern Vampire
Mystery (2001-). The Vampire Diaries er ligeledes en tv-serie,
baseret på Lisa J. Smiths bogserie af samme navn (1991-). Twilight er en
serie på fire bøger, skrevet af Stephenie Meyer (2005-2008). Meyers religiøse
tilhørsforhold til Jesus Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige (også kendt
som Mormonerne) har afstedkommet en længere diskussion, om dette har påvirket hendes
vampyrologi. Dog er de tydeligste påvirkninger at finde i bøgernes
familiemønstre og ikke vampyrbeskrivelserne.
[8]
Harry Turtledove, ”Under St. Peter’s”, By Blood We Live (San Francisco:
Night Shade Books 2009), red. John J. Adams. Første gang trykt i The Secret
History of Vampires (New York: Daw, 2007), red. Darrell Schweitzer. Teksten
er tilgængelig i sin fulde længde på www.johnjosephadams.com. Turtledoves
interesse i det byzantinske (hans ph.d.-disputats fra UCLA i byzantinsk
historie bar titlen The Immediate Successors of
Justinian: A Study of the Persian
Problem and of Continuity and Change in Internal Secular Affairs in the Later Roman Empire During the Reigns of Justin II and Tiberius II Constantine (AD
565–582)) viser sig i en længere række af detaljer
herom, f.eks. at kardinalernes påklædning stammer fra den byzantinske
overklasse.
[9]
Andre steder (f.eks. i filmen Dracula
2000, instrueret af Patrick Lussier,
2000; Dimension Films) er det Judas, der er stamfader til vampyrerne. Efter
overgivelsen af Jesus til ypperstepræsterne hænger Judas sig. Han forbandes dog
af Gud for sin deltagelse i begivenhederne; ved ikke at dø helt men at skulle
leve for evigt uden for Guds frelse og som ophavsmand til en slægt af
forbandede.
[10] Zombie Jesus!, instrueret
af Steve Miller, 2007: Pigeon Films.
[11]
”Zombie Jesus,” Uncyclopedia.wikia.com.
[12] En interessant pseudo-kristologisk
debat har verseret på Internettet mellem tilhængerne af Jesus som vampyr og
Jesus som zombie. Skismaet mellem vampyr-Jesus og zombie-Jesus-tilhængere er
samtidig en af de få debatter, der rent faktisk har nået en afslutning på det
store Internet. En stor del af diskussionen omhandlede, hvorvidt Jesus var en
u-død før eller efter sin korsfæstelse. Her blev det endegyldige argument for en
post-korsfæstelses-vampyr-Jesus, at denne ifølge vampyrmytologien ikke ville
have kunnet bevæge sig rundt i dagslys, som det ellers hvilket fremgår
forholdsvist tydeligt af flere episoder af Det Nye Testamente, at han gør. Dog
er det interessant at i den moderne vampyr-definition er dette tilsyneladende
ikke noget problem (f.eks. tilfældet i Twilight
og Jesus Christ Vampire Hunter). Det
kan sandsynligvis tolkes som et led i den romantisering eller
”menneskeliggørelse” af vampyrfiguren, der er foretaget i de seneste årtier.
[13] Den komplette sangtekst er ifølge Uncyclopedia.wikia.com som følger:
“Away in a
graveyard, a stone overhead
The zombie
lord Jesus is raised from the dead
The bones
and the corpses are at his command
And rise
like their master to swarm over the land!
The women
are screaming, then running away
Poor Mary
and Martha are gnawed where they lay
I fear
thee, lord Jesus, your curséd undeath
With worms
in your bowels and rot on your breath.
Have mercy,
lord Jesus, don’t eat me today
Next year
I’ll be bigger, I promise! I pray
Some shaman
or rabbi or priestess or such
Will stake
you and save us from your deadly touch.”
[14] Disse harmoniseringer er en del af
det alternative fanfiktions univers som Kasper Bro Larsen har beskrevet i "Bibelske
fortællinger som fanfiktion" (Religionspædagogisk
Forum 1 (2010), 64-72). Ud fra Bro Larsens inddeling kunne disse placeres i
flere af de foreslåede kategorier; de er både Uberfic (rumlig og tidslig overflytninger af beretningen), Alt (alternative udgaver af tekstens
indhold), OOC (Out of Character, hvori hovedfigurerne er ændrede fundamentalt) og
så fremdeles. Disse genskrivninger er derfor så gennemgående at de af Bro
Larsen nævnte inddelinger vanskeligt kan anvendes i deres tilfælde.
[15] Hallbäck, 2008, 163.
[16] Heriblandt Lee Demarbre, ifølge
VanBerkum, 28.
[17]
Et udtryk anvendt af Philip S. Alexander (“Retelling the Old Testament”, It
is Written: Scripture Citing Scripture. Essays in Honour of Barnabas Lindars,
SSF., red. D. A.
Carson et al. (Cambridge: Cambridge University Press 1988), 117) om
genskrivninger der ”take as their starting point a single episode of the Bible,
or a very short passage, and expand it almost beyond recognition.”
[18] Se Kasper Dalgaard, ”Melchizedek –
Præstekonge, ærkeengel og ludersøn” Teol-information
42 (2010), 38-41, for en kort beskrivelse af problemstillingen vedrørende de
fascinerende genskrivninger af Melchizedek-figuren i antikken.
[1] Hvad Jeg Skrev
(Frederiksberg: Anis 2008), 146-163. Tidligere trykt i Kritisk Forum for
Praktisk Teologi 81 (2000), 59-75.
[2]
Anne Rice, Interview with the Vampire (New York: Alfred A. Knopf 1976)
[3] ”Jesus Christ Movie
Star”, ukendt forfatter, tilgængelig på www.time.com
[4] Jesus Christ Vampire Hunter, instrueret af Lee Gordon Demarbre,
2001; Ottawa, Odessa Filmworks Inc. Filmen kan ses i sin fulde gru på
www.dailymotion.com.
[5] Emily VanBerkum, ”A Cultural Longing for Jesus Christ Vampire
Hunter”, 26, tilgængelig på www.saeculumjournal.com
[6] Et univers, der er karakteriseret
ved det noget forvrøvlede motto: The
first Testament says ”an eye for an eye.” The second Testament says “love thy neighbor.” The third Testament says
“kick ass!”
[7] True Blood er en amerikansk
tv-serie (2008-), der bygger på Charlene Harris’ bogserie Southern Vampire
Mystery (2001-). The Vampire Diaries er ligeledes en tv-serie,
baseret på Lisa J. Smiths bogserie af samme navn (1991-). Twilight er en
serie på fire bøger, skrevet af Stephenie Meyer (2005-2008). Meyers religiøse
tilhørsforhold til Jesus Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige (også kendt
som Mormonerne) har afstedkommet en længere diskussion, om dette har påvirket hendes
vampyrologi. Dog er de tydeligste påvirkninger at finde i bøgernes
familiemønstre og ikke vampyrbeskrivelserne.
[8]
Harry Turtledove, ”Under St. Peter’s”, By Blood We Live (San Francisco:
Night Shade Books 2009), red. John J. Adams. Første gang trykt i The Secret
History of Vampires (New York: Daw, 2007), red. Darrell Schweitzer. Teksten
er tilgængelig i sin fulde længde på www.johnjosephadams.com. Turtledoves
interesse i det byzantinske (hans ph.d.-disputats fra UCLA i byzantinsk
historie bar titlen The Immediate Successors of
Justinian: A Study of the Persian
Problem and of Continuity and Change in Internal Secular Affairs in the Later Roman Empire During the Reigns of Justin II and Tiberius II Constantine (AD
565–582)) viser sig i en længere række af detaljer
herom, f.eks. at kardinalernes påklædning stammer fra den byzantinske
overklasse.
[9]
Andre steder (f.eks. i filmen Dracula
2000, instrueret af Patrick Lussier,
2000; Dimension Films) er det Judas, der er stamfader til vampyrerne. Efter
overgivelsen af Jesus til ypperstepræsterne hænger Judas sig. Han forbandes dog
af Gud for sin deltagelse i begivenhederne; ved ikke at dø helt men at skulle
leve for evigt uden for Guds frelse og som ophavsmand til en slægt af
forbandede.
[10] Zombie Jesus!, instrueret
af Steve Miller, 2007: Pigeon Films.
[11]
”Zombie Jesus,” Uncyclopedia.wikia.com.
[12] En interessant pseudo-kristologisk
debat har verseret på Internettet mellem tilhængerne af Jesus som vampyr og
Jesus som zombie. Skismaet mellem vampyr-Jesus og zombie-Jesus-tilhængere er
samtidig en af de få debatter, der rent faktisk har nået en afslutning på det
store Internet. En stor del af diskussionen omhandlede, hvorvidt Jesus var en
u-død før eller efter sin korsfæstelse. Her blev det endegyldige argument for en
post-korsfæstelses-vampyr-Jesus, at denne ifølge vampyrmytologien ikke ville
have kunnet bevæge sig rundt i dagslys, som det ellers hvilket fremgår
forholdsvist tydeligt af flere episoder af Det Nye Testamente, at han gør. Dog
er det interessant at i den moderne vampyr-definition er dette tilsyneladende
ikke noget problem (f.eks. tilfældet i Twilight
og Jesus Christ Vampire Hunter). Det
kan sandsynligvis tolkes som et led i den romantisering eller
”menneskeliggørelse” af vampyrfiguren, der er foretaget i de seneste årtier.
[13] Den komplette sangtekst er ifølge Uncyclopedia.wikia.com som følger:
“Away in a
graveyard, a stone overhead
The zombie
lord Jesus is raised from the dead
The bones
and the corpses are at his command
And rise
like their master to swarm over the land!
The women
are screaming, then running away
Poor Mary
and Martha are gnawed where they lay
I fear
thee, lord Jesus, your curséd undeath
With worms
in your bowels and rot on your breath.
Have mercy,
lord Jesus, don’t eat me today
Next year
I’ll be bigger, I promise! I pray
Some shaman
or rabbi or priestess or such
Will stake
you and save us from your deadly touch.”
[14] Disse harmoniseringer er en del af
det alternative fanfiktions univers som Kasper Bro Larsen har beskrevet i "Bibelske
fortællinger som fanfiktion" (Religionspædagogisk
Forum 1 (2010), 64-72). Ud fra Bro Larsens inddeling kunne disse placeres i
flere af de foreslåede kategorier; de er både Uberfic (rumlig og tidslig overflytninger af beretningen), Alt (alternative udgaver af tekstens
indhold), OOC (Out of Character, hvori hovedfigurerne er ændrede fundamentalt) og
så fremdeles. Disse genskrivninger er derfor så gennemgående at de af Bro
Larsen nævnte inddelinger vanskeligt kan anvendes i deres tilfælde.
[15] Hallbäck, 2008, 163.
[16] Heriblandt Lee Demarbre, ifølge
VanBerkum, 28.
[17]
Et udtryk anvendt af Philip S. Alexander (“Retelling the Old Testament”, It
is Written: Scripture Citing Scripture. Essays in Honour of Barnabas Lindars,
SSF., red. D. A.
Carson et al. (Cambridge: Cambridge University Press 1988), 117) om
genskrivninger der ”take as their starting point a single episode of the Bible,
or a very short passage, and expand it almost beyond recognition.”
[18] Se Kasper Dalgaard, ”Melchizedek –
Præstekonge, ærkeengel og ludersøn” Teol-information
42 (2010), 38-41, for en kort beskrivelse af problemstillingen vedrørende de
fascinerende genskrivninger af Melchizedek-figuren i antikken.
Comments
Post a Comment